Författare Ämne: § 29 Barnavårdslagen  (läst 9946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilmau

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
§ 29 Barnavårdslagen
« skrivet: februari 11, 2007, 01:16:47 AM »
:x
Ska det vara så himla svårt att hitta information om § 29. Jag och min syster omhändertog enl. den paragrafen 1951, och placerades på fosterhem. Vår mamma hade dött, och det verkar som vår pappa inte fick ta hand om oss. VARFÖR???
Har fått kopior från arkiv, barnavårdsnämnd. Men hittar inget som talar om vad paragrafen handlar om, bara att den är upphävd.   :cry:
HJÄLP, finns det ngn som kan hjälpa mig????
nilmau
ilmau

Utloggad Susanne Nyström - administratör

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
Gamla barnavårdslagen
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2007, 10:56:40 AM »
Hej nilmau

hittade det här via Google: http://www.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/Examensarbeten.nsf/0/9FBA1F3C1F7968FDC1256FE400347AE4/$File/xsmall.pdf?OpenElement
det är en pdf-fil så du behöver acrobat reader om du inte har det redan. Det är gratis att hämta och finns här: http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html

Det är en uppsats och i den uppsatsen finns en del gamla barnavårdslagar och paragrafer med.

Om du inte fått svar på din fråga så kanske du kan maila till någon på socialstyrelsen och höra med dom om gamla lagar. http://www.socialstyrelsen.se/

hälsningar Susanne/Admin
~Det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger~

Utloggad nilmau

• Medlem
  • *
    • Visa profil
29 § mom 1
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2007, 02:43:35 PM »
Tusen tack, Susanne. Snällt av dig att leta.  :)  NU hittade jag ju en del info. Hittade även en del på socialstyrelsen sajt, trots att jag letat där tidigare.
mvh/nilmau
ilmau

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
§ 29 Barnavårdslagen
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2007, 03:26:47 PM »
Det är rätt så intressant det där. Ska kolla om man kan få tag i hela gamla barnavårdslagen. Jag blev ju själv omhändertagen i början på 60-talet. Det måste gå. Jag antar att de som läser på socionomprogrammet även får läsa gamla lagar i historiskt syfte, så det måste finnas att få tag på.

hälsningar Susanne

Utloggad nilmau

• Medlem
  • *
    • Visa profil
Väntar ... med spänning
« Svar #4 skrivet: februari 12, 2007, 03:46:21 PM »
Gulligt av dig att engagera dig.  :)
Ibland svårt att hitta i djungeln. Ni yngre är ju uppvuxna med datorer och internät. Och mitt minne behöver uppgraderas  :wink:  så tacksam för hjälp
Mvh
Nilmau
ilmau

Utloggad nilmau

• Medlem
  • *
    • Visa profil
29§
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2007, 02:13:31 AM »
-känner jag igen. det innebär 29 var paragrafen för sk frivilligt omhändertagande alltså föräldrar etc kunde begära att barnet omhändertogs.
Svar jag fick i gästboken från Anne Skåner, Samhällets styvbarn
Tack så mkt.
Ja nu vet jag det i alla fall. Mamma blev ju sjuk, sen dog hon och pappa orkade, kunde, ville inte ta hand om oss?
Blev kvar på barnhemmet 1 år, tydligen maxtid. Ännu lite oklart var vi hamnade direkt efter barnhemmet. En lucka på ca 6 mån som jag ännu inte vet var vi var.
Men har nu också får veta att vi, ca ½ år efter barnhemmet, hamnade på fosterhem i Fole, Gotland. Där var vi ca 1 år. Var i 4-årsåldern när vi hamnade på fosterhemmet, och syrran 5,5 år så lite minnen har vi därifrån. Men de minnena är inte ngr glada minnen. Vet också att vi togs därifrån för att det inte var bra
nilmau
ilmau

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
§ 29 Barnavårdslagen
« Svar #6 skrivet: februari 27, 2007, 12:42:42 AM »
Jag har letat efter gamla barnavårdslagen men har ännu inte hittat den. Ska kolla på biblioteket så fort jag hinner. Man kanske kan skriva till närmsta socialkontor och höra om det de har något exemplar kvar.

Jag har förstått när jag har läst mina journaler att min mamma lämnade mig frivillgt för hon orkade inte. Men jag vet inte om det var enligt § 29.
Det jag kan utläsa är § 11 och § 31 och det vet jag inte vad det är för paragrafer. Det kom väl en bvl 1960 så jag antar att det är enligt den lagen.

Det står att jag blev omändertagen för samhällsvård enligt § 11 och det var när jag bara var några månader gammal. så jag kom till spädbarnshem då. Men efter 8 mån ungefär kom jag hem till familjen igen för åter hamna på barnhem drygt 1½ år senare och då var jag omhändertagen för samhällsvård enligt § 31 och det varade i 10 månader och sen kom jag till fosterfamilj. Då var jag 3½ år gammal.

hälsningar Susanne
webbmastern

Utloggad nilmau

• Medlem
  • *
    • Visa profil
Tack Susanne
« Svar #7 skrivet: april 09, 2007, 02:20:28 AM »
för din hjälp och tips hus man går vidare. Fortfarande lucka på ca 6 mån, som jag inte vet var jag och min syster var efter barnhemmet och innan fosterhemmet. Ibland orkar jag inte ens tänka på den tiden, blir bara för jobbigt. Men vill ändå veta, tror jag. Lagt efterforskningarna på is ett tag, måste ta tag i mina känslor inför det jag fått veta. Ser att du oxå forskat i din barndom, förstår att du vet hur det är. Tack för att du delar med dig, och tack för ditt stöd
kram/nilmau
ilmau

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
barnavårdslagen
« Svar #8 skrivet: april 09, 2007, 11:16:39 AM »
Hej nilmau

Jo jag har forskat jättemycket. Det gjorde jag 2000-2002 då jag gick i pyskoterapi. Jag kontaktade Askersunds kommun som hade haft hand om min placering, samt landstingets arkiv, och alla mina journaler fanns där. Jag fick då veta att jag även hade varit placerad på ett spädbarnshem i 8 månadare och sen kom jag hem till mamma och syskonen. Senare blev jag återigen placerad på barnhem och därefter till fosterfamilj. Jag bodde i samma familj tills jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder.

jag har varit på biblioteket. Där har de hela svenska författningssamlingen. Det kom en ny barnavårdslag 1960 och det måste vara enligt den lagen som jag blev placerad. Det finns en äldre och den har jag ännu inte kopierat av men funderar på att göra det sen längre fram.  Jag har kopierat ur Svensk författningssamling 1960 nr 97 och nr 98 samt 722.

Hursomhelst så står det så här i Nr 97 och paragraf 29:

"Om förebyggande åtgärder bedömas vara gagnlösa eller om sådana åtgärder vidtagits utan att medföra rättelse, skall den underårige omhändertagas för samhällsvård"

Jag antar att den här författningssamlingen finns på de flesta stadsbibilioteken.

jag ska ta reda på om det går att få tag i den som pdf-fil eller om jag ska när jag får tid, skriva av den och spara den som pdf-fil. Jag måste även ta reda på om jag får lägga ut den på nätet för nedladdning.

mvh Susanne
webbmaster

Utloggad nilmau

• Medlem
  • *
    • Visa profil
Tack Susanne
« Svar #9 skrivet: april 10, 2007, 10:47:49 AM »
va bra du tipsade om bibblan, att man kan hitta info där. Skall leta efter vad som gällde på 50-talet, när jag själv omhändertogs. Hör av mig om jag hittar nåt.
mvh/nilmau
ilmau

Utloggad kicki

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: § 29 Barnavårdslagen
« Svar #10 skrivet: juli 07, 2007, 10:54:22 PM »
Jag vill bara berätta för adm att på socialhögskolan går man endast igenom nu gällande lagstiftning. SoL, Lvu och Lvm när det handlar om socialrätten. Ingenting om barnavårdslagen eller nykterhetsvårdslagen. :P

Utloggad Kjell

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: § 29 Barnavårdslagen
« Svar #11 skrivet: juli 25, 2009, 12:56:35 PM »
.................... på socialhögskolan går man endast igenom nu gällande lagstiftning. SoL, Lvu och Lvm när det handlar om socialrätten. Ingenting om barnavårdslagen........................... :P 

Vilket då skulle betyda att man kommer att göra om alla misstag igen när det gäller tvångsvård av barn, man får inte lära sig vad som var fel i den tidigare lagstiftningen och att man ska undvika detta.

Den nuvarande lagstiftningen är givetvis lika felfri som den gamla - dvs det finns lika mycket fel i den nya barnavårdslagen som i den gamla! Men myndigheterna måste väl tro på sina lagar och den myndighet finns inte som erkänner att de har gjort fel.
Socionomerna i dag blir lika hjärntvättade som sina föregångare, störst, bäst - och gör aldrig fel...

Nej, barnavårdstjänstemän/kvinnor, ni är inte älskade ska ni veta.